Autobelastingen staan weer op agenda

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 05 juni 2015
Er is nog steeds veel gedoe rondom de ‘heilge koe’. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën is opnieuw van plan de bpm stapsgewijs af te schaffen. De nieuwe plannen voor autobelastingen voor de komende jaren (vanaf 2017) worden nog voor deze zomer bekendgemaakt in Autobrief 2.0.

Vooruitlopend hierop presenteerde een brede coalitie van branche- tot en met milieuorganisaties een samenhangend voorstel voor de autobelastingen. Hun doelstellingen zijn minder marktverstoring en realisatie van de doelen uit het Energieakkoord.

 

Voorgestelde fiscale maatregelen

  • één bijtellingstarief van 20 à 21% voor auto’s van de zaak in de periode 2017-2020;
    een bijtellingspercentage van 7% voor volledig elektrische auto’s plus een vrijstelling van mrb;
    de afbouw van de fiscale bevoordeling via de bijtelling van semi-elektrische auto’s, maar behoud van het mrb-halftarief voor deze voertuigen;
    op termijn afschaffing van de bpm (mits compensatie buiten de mrb en/of bijtelling en/of accijnzen wordt gevonden én afbouw in aanvang geleidelijk).

 

Innovatie/EV fonds

Om de aanschaf van (semi-) elektrische auto’s door particulieren én bedrijven te stimuleren wordt een Innovatie/EV fonds met een budget van € 250 miljoen per jaar voorgesteld. Dit fonds moet gerichte aankoopsubsidies verstrekken en zich richten op het maximaliseren van het aandeel elektrisch gereden kilometers. De verwachting is dat met deze voorstellen de uitvoeringslast bij de belastingdienst wordt verminderd.

 

Of de staatssecretaris deze voorstellen in zijn plannen zal verwerken, is nog de vraag. Dat een en ander gaat veranderen is een ding dat zeker is.