Autobrief 2.0 tot mei volgend jaar uitgesteld

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 20 oktober 2014
Staatsecretaris Wiebes van Financiën heeft op 16 oktober j.l. de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot Autobrief 2.0. Uit de Kamerbrief blijkt dat het kabinet voorlopig nog even wacht met het nemen van een besluit over een aanpassing van de autobelastingen.

Autobrief 2.0 komt pas in mei 2015 en niet, zoals eerder werd gemeld, in het laatste kwartaal van dit jaar. 2015 geldt als een overgangsjaar. Begin 2017 moeten de nieuwe autobelastingen dan ingaan.

 

Reden voor uitstel

De Kamer heeft tijdens de algemene financiële beschouwingen aangegeven dat autobelastingen onderdeel moeten uitmaken van de totale herziening van het belastingstelsel. Wiebes meent dat een ‘prompte, eenzijdig door het kabinet opgestelde autobrief hieraan geen recht zou doen’ en dat hij daarom Autobrief 2.0 niet eerder aanbiedt dan medio 2015.

 

2016

Vóór de zomer volgend jaar komt de staatsecretaris met een aanscherping van de eisen voor gunstige fiscale behandeling van zuinige auto's. Die aanscherping geldt voor 2016, dat als een tussenjaar wordt beschouwd.

 

Wiebes komt op korte termijn met een nota van wijziging voor 2016. Hij heeft al aangegeven dat hij zich blijft inzetten voor verduurzaming, maar met minder intensieve fiscale stimulering. Uit de Kamerbrief blijkt dat er het voornemen is dat in 2016 in ieder geval lagere bijtellingscategorieën blijven bestaan voor zuinigere en schonere auto’s. Dit vereist een wetswijziging, want zonder noodzakelijke aanpassingen zouden de verlaagde bijtellingspercentages voor elektrische voertuigen en de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s in 2016 komen te vervallen.

 

Nota van wijzigingen op Belastingplan 2015

Ook vereisen de snelle technologische ontwikkelingen op het terrein van CO2–uitstoot net als de afgelopen jaren een aanscherping voor het jaar 2016 om de belastinginkomsten op peil te houden en meer marktverstoring te voorkomen. ‘Om zich tijdig te kunnen voorbereiden op wijzigingen in de autobelastingen in 2016 hebben de autorijder en de autobranche eerder duidelijkheid nodig dan rond de zomer van 2015. Daarom kom ik op korte termijn met een nota van wijziging op het Belastingplan 2015 met noodzakelijke aanpassingen voor het tussenjaar 2016. Bovendien moet de beoogde fiscale stimulering voor 2016 in lijn worden gebracht met de maatschappelijk breed gedragen afspraken voor de mobiliteitssector uit het SER-energieakkoord. Het kabinet kiest voor een nota van wijziging zodat de branche voldoende voorbereidingstijd krijgt voor 2016’, aldus de staatssecretaris.

 

Pluim

In de Kamerbrief krijgt de zakelijke rijder van Wiebes een pluim. ‘De CO2-uitstoot van nieuwe auto's is in Nederland de laagste in Europa en het aandeel (semi-) elektrische auto's het hoogste.’