Buiten Europa liggen onbenutte exportkansen.

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 22 mei 2017
Exporteren naar buiten Europa is voor het Nederlandse mkb lucratief. Hoe meer mkb-bedrijven exporteren, hoe hoger hun winstmarge. Het positieve effect is het sterkst bij ondernemingen die buiten Europa actief zijn.

Dat is de conclusie van Dries Faems, hoogleraar Innovatie & Organisatie aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Hoe verder van huis, hoe groter de verdiensten.’ Hij  onderzocht de impact van export op de winstmarge van 624 mkb-bedrijven die in 2017 deelnamen aan de Noord-Nederlandse Innovatiemonitor.

 

Kansen

Faems: ‘Dit onderzoek wijst uit dat er buiten de Europese grenzen nog veel kansen liggen voor mkb-bedrijven. Dat kan financieel erg interessant zijn, omdat de buiten Europa gerealiseerde omzet bij de meeste mkb’ers nu nog vrij beperkt is. De extra opbrengsten van export wegen op tegen de additionele kosten en risico’s.’

 

De onderzochte bedrijven halen gemiddeld 77% van hun omzet uit activiteiten in Nederland. Export binnen Europa draagt voor 15% bij aan de omzet van mkb’ers, terwijl 8% van hun omzet wordt gerealiseerd door export buiten Europa. ‘De verschillen per bedrijf zijn echter groot’, constateert Faems. ‘Van de bedrijven in ons onderzoek doet 45% helemaal niet aan export. 26% van de bedrijven exporteert alleen binnen Europa, terwijl 29% van de bedrijven ook buiten Europa actief is.’

 

De mate waarin bedrijven exporteren hangt sterk af van de sector waarin het bedrijf actief is. Bedrijven in de maakindustrie exporteren duidelijk meer dan bedrijven uit dienstverlenende sectoren. Daarnaast exporteren familiebedrijven significant meer dan niet-familiebedrijven.