Checklist nieuwe debiteur
Een nieuwe opdrachtgever binnenhalen is goed voor uw orderportefeuille. Maar het bespaart u een hoop narigheid als u ervan verzekerd bent dat zijn betalingsgedrag in orde is. Steek daarom bijtijds tijd en energie in de handel en wandel van de (potentiële) nieuwkomer.
Checklist
- Voer altijd een persoonlijk gesprek. Het liefst op de werkplek van de opdrachtgever. Geef uw ogen goed de kost!
- Vertrouw op uw intuïtie. Hebt u een onbehaaglijk gevoel of twijfelt u aan zijn geloofwaardigheid, denk dan twee keer na voordat u met hem zaken doet.
- Neem een kijkje op de website van de opdrachtgever, werp een blik op zijn Linkedin-profiel en Google zijn naam.
- Controleer tegen een kleine vergoeding in het online Handelsregister zijn KvK-registratie en jaarrekeningen.
- Neem geen genoegen met een postbusadres. Zorg dan dat u in ieder geval zijn woonadresgegevens hebt, zodat u bij wanbetaling weet waarheen u een deurwaarder kunt sturen.
- Overweeg een debiteurenverzekering af te sluiten. Informeer naar de voordelen en kosten.
- Laat een creditcheck uitvoeren.
- Ga geen opdracht aan zonder een overeenkomst van opdracht. Zorg ervoor dat daarin alle belangrijke afspraken vastliggen.
- Vraag bij een grote opdracht een percentage vooruitbetaling aan of factureer maandelijks, zodat u uw werkzaamheden tussentijds kunt stoppen als de opdrachtgever in gebreke blijft.
Tips
- Factureer op tijd. Bij te laat factureren kunt u van uw opdrachtgever niet verwachten dat hij snel betaalt.
- Zorg voor een goede debiteurenadministratie.
- Bepaal na hoeveel tijd u een vordering uit handen geeft. Houd u daar aan.