MvA Autobrief II bij Eerste Kamer

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 14 juni 2016
Het kabinet zet zich voor 100% in op het fiscaal stimuleren van nulemissieauto’s en gaat de fiscale stimulering van plug-in hybride auto’s stapsgewijs afbouwen. Daarop legt staatsecretaris Wiebes de nadruk in de Memorie van Antwoord (MvA) bij het wetsvoorstel Autobrief II aan de Tweede Kamer.

Vanaf volgend jaar resteren slechts nog twee bijtellingscategorieën voor auto’s van de zaak:

  1. 4% voor nulemissieauto’s; en
  2. 22% voor alle andere auto’s.

 

PHEV

Voor PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicle) met een CO2-uitstoot van 1 - 50 gram per kilometer blijft tot en met 2020 het huidige halftarief in de MRB wel bestaan. Dit gezien de verwachting dat particulieren vanuit kostenbesparingsoogpunt meer gemotiveerd zijn om zo zuinig mogelijk te rijden.

 

Evaluatie in 2018

In de MvA geeft Wiebes toe dat het risico op oversubsidiëring bij de nulemissieauto’s groter is dan het risico op ondersubsidiëring. Om die reden heeft hij toegezegd de maatregelen uit dit wetsvoorstel al in 2018 te evalueren, zodat - indien gewenst - het mogelijk is om beleidsmatig bij te sturen vanaf 2019.