Eén van de vereisten voor het opstellen van een prognosebalans is het berekenen van de Passivaposten (voor de andere vereisten zie de Inleiding van het werkblad Winst-en-verliesrekening voor het budgetjaar. Deze posten bestaan uit:
Een overzicht van alle passivaposten vindt u in Samenvatting van passivaposten.
Werkblad Overige verplichtingen, overlopende passiva en voorzieningen |
Bekijk screenshot van dit werkblad |
In dit werkblad worden in eerste instantie de betreffende verplichtingen, overlopende passiva en voorzieningen uit de balans voorafgaand aan het budgetjaar overgenomen als beginstand. Vervolgens moeten de verwachte/geplande wijzigingen in overige verplichtingen en overlopende passiva, en de geplande dotaties c.q. onttrekking aan voorzieningen voor het budgetjaar worden geschat, zodat de waarde van deze balansposten aan het eind van het budgetjaar kan worden bepaald.
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!