Doel van deze tool
Na afloop van ieder jaar moeten de gegevens van planning worden vergeleken met de gerealiseerde cijfers over dat jaar en de
verschillen worden berekend.
Allereerst worden de realisatiecijfers vergeleken met de oorspronkelijke planning op basis waarvan besloten is tot introductie
van het betreffende product. Daarnaast worden de realisatiecijfers vanaf het tweede planningsjaar (in dit voorbeeld t – 1,
ofwel 1 jaar voor de introductie van het product) vergeleken met de aangepaste planning die eventueel naar aanleiding van
de realisatiecijfers van voorgaande jaren is opgesteld.
Als na afloop van een jaar blijkt dat er een verschil zit tussen de geplande en gerealiseerde kosten, zullen er aanpassingen
moeten worden gedaan in de nog resterende perioden om uiteindelijk toch de oorspronkelijk geplande winst(marge) over de totale
levenscyclus van het product te kunnen realiseren.
In te vullen velden
In het werkblad Oorspronkelijke planning en target kostprijs (01-oorspr planning) hoeven geen gegevens te worden ingevuld. De noodzakelijke gegevens worden door koppelingen automatisch overgenomen uit het
werkblad onder Verwerking uitkomsten enquête klanten/handelaren. Om dit goed te laten werken dient u alle betrokken Exceldocumenten te downloaden en in dezelfde map te plaatsen.
In de even werkbladen moeten de volgende gegevens worden ingevuld:
In te vullen gegevens |
Cel |
Celnaam |
Toelichting |
|
Algemene gegevens |
|
C9 |
Naam bedrijf |
Wordt door koppelingen overgenomen. |
C11 |
Aanduiding nieuwe product |
Wordt door koppelingen overgenomen. |
H9 |
Datum |
Datum waarop de betreffende berekening is opgesteld. |
H11 |
Opgesteld door |
Naam van de medewerker die de berekening heeft opgesteld. |
L9 |
Valuta |
Wordt door koppelingen overgenomen. |
|
|
|
|
Realisatiecijfers in een jaar |
|
G20 |
Verkoopprijs |
Gerealiseerde verkoopprijs. |
G22 |
Marktomvang |
Werkelijke totale omvang van de markt – in aantallen – voor het betreffende type product. |
G23 |
Eigen marktaandeel |
Gerealiseerd marktaandeel voor het eigen nieuwe product op de in de voorgaande regel gedefinieerde markt. |
G28 |
Btw-bedrag |
Werkelijke btw-bedrag. |
G30 |
Handelarenkorting |
Werkelijk verleende korting voor de tussenhandelaren. |
G38 |
Kostprijs |
Gerealiseerde kostprijs. |
G47 |
Ontwikkelingskosten |
Werkelijke uitgaven voor ontwikkeling. Deze cel kan alleen bij jaar t – 2, jaar t – 1 en jaar t + 1(t/m jaar van introductie van het product) worden ingevuld.
|
G48 |
Engineering |
Werkelijke uitgaven voor engineering. |
G50 |
Marketing t.b.v. introductie |
Werkelijke uitgaven voor marketing ten behoeve van de introductie van het nieuwe product op de markt. Deze cel kan alleen bij jaar t – 2, jaar t – 1 en jaar t + 1 (t/m jaar van introductie van het product) worden ingevuld.
|
G51 |
Marketing regulier |
Werkelijke uitgaven voor marketing en verkoop ná de introductie. |
G53 |
Overhead |
Werkelijke extra uitgaven voor overhead. |
Resultaten
In de even werkbladen (02-real t – 2, 04-real t – 1, 06-real t + 1 enzovoort) worden berekend:
Pos. # |
Omschrijving |
In de cellen |
|
Verschil tussen oorspronkelijke planning en realisatie |
|
|
in bedragen |
Kolom H |
|
in procenten ten opzichte van de planning |
Kolom I |
|
|
|
|
Verschil tussen aangepaste planning en realisatie |
|
|
in bedragen |
Kolom L |
|
in procenten ten opzichte van de planning |
Kolom M |
Vergelijking van de realisatiecijfers met de planning kan inzichtelijk maken of (aanvullende) maatregelen noodzakelijk zijn.
Bij nadere analyse van de gegevens uit jaar t + 2 (2 jaar na introductie van het product op de markt, zie werkblad 08-real t + 2) blijkt bijvoorbeeld dat:
- het gerealiseerde resultaat (voor rente en belasting) in dat jaar 32% achterblijft bij de oorspronkelijke planning (zie cel
I60 en rij 60);
- dit wordt met name veroorzaakt doordat het aantal verkochte stuks achterblijft bij de verwachting (cel H24 en I24) ondanks
hogere marketinguitgaven dan gepland (cel H51 en I51). De gerealiseerde verkoopprijs (cel H20) en kostprijs (H38) van het
product zijn wel beter dan gepland, echter niet voldoende om de tegenvallende verkoopaantallen te compenseren;
- cumulatief gezien blijkt het resultaat al 25% achter te blijven bij de oorspronkelijke planning (cel I74);
- zonder corrigerende maatregelen zal de gewenste winst(marge) waarschijnlijk niet gerealiseerd worden.