Doel van deze tool
In het kader van het ontwikkelen van een nieuw product voor de consumentenmarkt (de dames tennisschoen 'Diana') moet een onder
klanten en handelaren uitgevoerde enquête (zie Voorbeeldenquête onder klanten/handelaren) worden verwerkt.
Deze verwerking moet informatie opleveren die kan worden gebruikt voor het bepalen van de target verkoopprijs en de target
kostprijs. Daarnaast moet het kengetallen opleveren die kunnen worden gebruikt bij de opsplitsing van de target kostprijs
naar functies en/of componenten.
In dit werkblad worden de totalen van de door de enquête-deelnemers gegeven punten ingevoerd. Door deze totalen te delen door
het aantal ingevulde enquêtes, krijgt men inzicht in de gemiddelde weging ofwel het gemiddelde nut dat de klanten aan een
functie, eigenschap of kenmerk van het product toekennen (deel 1 van de enquête). Op dezelfde wijze wordt gekeken wat de (gemiddelde)
mening is van de klanten over het belang van het gebruiken van bepaalde componenten (deel 2 van de enquête) en de gewenste
prijs van het product (deel 3 van de enquête).
In te vullen velden
Verplicht in te vullen gegevens |
Cel |
Celnaam |
Toelichting |
|
Algemene gegevens |
|
B6 |
Naam bedrijf |
Naam eigen bedrijf. |
B8 |
Productnaam |
Aanduiding van het nieuwe product waarover de enquête is uitgevoerd. |
B10 |
# enquêtes onder klanten/handelaren |
Aantal verspreide enquêtes. |
B12 |
Datum/periode enquête |
De datum waarop c.q. de periode waarin de enquête is uitgevoerd. |
K6 |
Waarden in |
Euro is standaard ingevuld. |
K8 |
Datum |
Datum waarop de betreffende samenvatting van de enquêtegegevens is gemaakt. |
K10 |
Opgesteld door |
|
|
|
|
|
Gegevens uitkomsten enquête |
|
A21 |
Aantal verwerkte enquêtes – Hoofdcriteria/functies
|
Voer hier het totale aantal deelnemers aan de enquête in dat het betreffende onderdeel van de enquête heeft ingevuld. In het
voorbeeld hebben er 1216 klanten dit deel van de enquête ingevuld.
|
B36, D36, F36, H36, J36, L36 |
Aantal verwerkte enquêtes – Componenten
|
|
A58 |
Aantal verwerkte enquêtes – Verkoopprijs
|
|
Rij 23 |
Weging van het nut – Hoofdcriteria
|
Hier wordt het totaal aantal gegeven waarderingspunten per functie (c.q. per component of prijsgroep, zie hierna) opgeteld.
In de voorbeeldcel C24 hebben de 1216 klanten (A21) tezamen in totaal 37.939 punten als waardering gegeven met betrekking
tot de mate waarin het hoofdcriterium vorm/model bepalend is voor de waardering die ze aan de schoen geven.
|
Rij 38, 40, 42, 44 en 46 |
Weging van het nut – Componenten
|
|
Rij 60 |
Weging van het nut – Verkoopprijs
|
|
Op dezelfde manier worden telkens de waarderingen voor de hoofdcriteria, de componenten en de verkoopprijzen ingevoerd:
- totaal aantal verwerkte enquêtes;
- waardering van het nut: totaal aantal gegeven waarderingspunten.
Resultaten
In dit werkblad (01-verw uitk enq) worden berekend:
Pos. # |
Omschrijving |
In de cellen |
|
In deel 1: |
|
|
Gemiddelde weging per hoofdcriterium (functie/eigenschap/kenmerk) |
C25 – M25 |
|
|
|
|
In deel 2: |
|
|
Gemiddelde weging per component per hoofdcriterium:
- Vorm/model
- Kleur/design
- Bescherming tegen letsel
- Sluittechniek
- Duurzaamheid
- Gewicht
|
C39, C41, C43, C45, C47 E39, E41, E43, E45, E47 G39, G41, G43, G45, G47 I39, I41, I43, I45, I47 K39, K41, K43, K45, K47 M39, M41, M43, M45, M47
|
|
|
|
|
In deel 3: |
|
|
Gemiddelde weging per prijsgroep |
C62 – M62 |
Weging hoofdcriteria – rij 25
De gemiddelde weging wordt bepaald door de som van het aantal toegekende punten dat een criterium heeft gekregen, te delen
door het totaal aantal toegekende punten. In dit voorbeeld krijgt het criterium 'vorm/model' met een percentage van 31,2%,
dat wil zeggen 37.939 van de in totaal 121.600 punten (1216 enquêtes x 100 punten per deelnemer) de grootste waardetoekenning.
Daarna volgen kleur/design (19,6%), sluittechniek (14,4%), gewicht (14,3%) en bescherming tegen letsel (11,2%). Duurzaamheid
(9,3%) heeft de minste betekenis.
Weging van de componenten ten opzichte van het hoofdcriterium – rijen 39, 41, 43, 45 en 47
Hier wordt per component per hoofdcriterium het totale aantal toegekende waarderingspunten gedeeld door het aantal verwerkte
enquêtes voor dat criterium:
- C43: Bij het criterium 'vorm/model' is de component 'zool' het belangrijkst, met een score van 57,2%.
- E39: Bij het criterium 'kleur/design' is de component 'bovenmateriaal' met 76,1% het belangrijkst.
- E43 en E47: Bij het criterium 'kleur/design' hebben de componenten 'zool' en 'verwerking zool met bovenmateriaal' geen betekenis
met 0%.
De totalen in rij 49 moeten samen altijd 100% zijn.
Weging bij de toekenning van verkoopprijzen – rij 62
Hier wordt per voorgestelde prijsgroep een weging in percentages berekend. In het genoemde voorbeeld krijgt de prijsgroep
€ 129 de hoogste waardering met 54,6%. Bij alle andere prijsgroepen ligt de weging onder de 15%.