Wiebes doet water bij wijn Autobrief II

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 06 april 2016
Staatssecretaris Wiebes van Financiën is genegen het Wetsvoorstel uitwerking Autobrief 2.0 op bepaalde punten aan te passen om voldoende steun te krijgen. In de Tweede Kamer is hij verzekerd van de steun van het kabinet, maar dat is onvoldoende om ook van de Eerste Kamer instemming te krijgen.

Voor auto’s van de zaak blijven slechts twee bijtellingscategorieën over:
• 4% voor volledig elektrische auto’s; en
• 22% voor de overige auto’s en dus ook voor hybrides. Voor deze auto’s, die zowel op benzine als elektrisch rijden, geldt dan geen belastingvoordeel meer.

 

Bijtelling elektrische auto’s

Uit een antwoord op vragen van Kamerlid Omzigt blijkt dat de staatssecretaris bereid is oppositiepartij CDA tegemoet te komen op het punt van de bijtelling voor elektrische auto’s. Die wordt volgens het voorstel 4% en vanaf 2019 afgetopt op een cataloguswaarde van € 50.000. Volgens het CDA is die bijtelling te laag en in geen verhouding tot de bijtelling voor een kleine ‘derdehands’ benzineauto. Hij vreest dat dit tot een reactie van de markt zal leiden en excessen zoals eerder met hybride plugin-auto’s . Hij stelde daarom een bijtelling van 10% voor. Dit ging de bewindsman iets te ver, maar hij zal zich wel beraden op een mechanisme om de bijtelling te verhogen indien de markt te heftig reageert.

 

Gehalveerd MRB-tarief

Om ook de steun van de kleinere christelijke fracties te krijgen, zegde Wiebes toe te zullen kijken hoe hij de aanschaf van een tweedehands plugin-hybride die door een leasemaatschappij van de hand wordt gedaan aantrekkelijker kan maken. Volgens het wetvoorstel geldt voor dergelijke auto’s een gehalveerd MRB-tarief in 2017 en 2018. Een verlenging van dit halve tarief met nog twee jaar, zoals de CU voorstelt, is volgens de staatssecretaris echter niet onmogelijk.