In de tweede nota van wijziging zijn onder meer wijzigingen aangebracht in de autobelastingen als gevolg van het uitstel van de Autobrief 2.0. De wijzigingen gaan op 1 januari 2016 in.
Belangrijkste wijzigingen
De belangrijkste wijzigingen van de autobelastingen hebben betrekking op:
- Het aanscherpen CO2-grenzen in de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) in verband met de steeds voortgaande technologische ontwikkelingen en daardoor dalende gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s;
- De introductie halftarief motorrijtuigenbelasting (MRB) voor nulemissie-auto’s en ultrazuinige auto’s (met een maximale CO2-uitstoot van 50 gr/km). Daarmee wordt voorkomen dat de vrijstelling van MRB voor deze categorie auto’s met ingang van 1 januari 2016 vervalt.
- De nulemissie-auto’s worden in de bijtelling gestimuleerd met een bijtellingspercentage van 7%. Daarmee wordt voorkomen dat deze auto’s met ingang van 1 januari 2016 onder het bijtellingspercentage van 14% vallen. In de bijtelling worden, net als in de BPM, de bijtellingscategoriën aangescherpt om aan te sluiten bij de steeds voortgaande technologische ontwikkelingen.
Bijtellingen
Per 1 januari 2016 geldt voor de auto’s met:
- een uitstoot van 1 tot 50 gr/km een percentage van 14%;
- een CO2-uitstoot van hoger dan 50 gr/km maar niet hoger dan 79 gr/km een bijtelling van 20%;
- een CO2-uitstoot van hoger dan 79 gr/km maar niet hoger dan 110 gr/km een bijtelling van 25%; en
- voor auto’s met een CO2-uitstoot van hoger dan 110 gr/km blijft de bijtelling ongewijzigd op 25%.
Plenaire behandeling Eerste Kamer
De plenaire behandeling door de Eerste Kamer is voorzien voor 15 en 16 december 2014.