Volgens het adviescollege toetsing regeldruk Actal heeft het kabinet momenteel weinig aandacht voor de gevolgen van wetswijzigingen. Het brengt deze gevolgen niet systematisch in beeld en het houdt zich niet goed aan zijn eigen regels wetgeving alleen op vaste verandermomenten in te laten gaan.
In haar advies aan minister Kamp van Economische Zaken beveelt Actal aan de eenmalige veranderkosten die voortkomen uit wijzigingen in wetgeving ook onder de netto reductiedoelstelling van € 2,5 miljard te plaatsen en om de systematiek van de vaste verandermomenten (VVM) consequent na te leven.
Als wetgeving verandert, moeten ondernemers kosten maken om kennis te nemen van de verandering en mogelijk ook om hun bedrijfsprocessen en -systemen aan te passen. Ministeries hebben bij het merendeel van de wetswijzigingen vooral oog voor de structurele (jaarlijkse) gevolgen van de wetswijzigingen en niet voor de eenmalige veranderkosten. Maar soms zijn deze veranderkosten zo hoog dat het jaren duurt voordat de structurele vermindering van de regeldruk die veranderkosten heeft gecompenseerd. Er is dan sprake van een te lange terugverdientijd, soms wel van vier jaar. ‘Bij deze wijzigingen is de kans namelijk groot dat de wetgeving wéér zal veranderen, voordat ondernemers de voordelen van de structurele vermindering echt hebben ervaren’, aldus Actal.
Actal constateert dat het kabinet binnen de VVM-systematiek twee verschillende invoeringstermijnen hanteert. Veranderingen met gevolgen voor bedrijven moeten minimaal twee maanden van tevoren bekend zijn. Terwijl dit bij veranderingen met gevolgen voor de overheid zelf minimaal drie maanden moet zijn. Bedrijven krijgen dus slechts twee maanden voorbereidingstijd, waar overheden drie maanden krijgen. Dit lijkt volgens Actal op meten met twee maten. ‘Het is niet passend om voor jezelf soepelere regels te gebruiken dan voor de rest van Nederland’, aldus Actal.
Actal adviseert: