Mondeling betalingsonmacht melden afgeschaft

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 05 juli 2010
Als u uw omzetbelasting, vennootschapsbelasting of loonheffingen niet op tijd kan betalen, kunt u dat vanaf 4 juli 2010 alleen nog maar schriftelijk doen. Voor die datum konden bestuurders of vertegenwoordigers van een onderneming die Vpb-plichtig zijn, betalingsonmacht zowel mondeling (ook telefonisch) als schriftelijk melden.

Op uw persoonlijk domein van uw onderneming op internet staat sinds 4 juli in het persoonlijk domein (PD) een formulier gereed waarmee u de betalingsonmacht van uw onderneming kunt melden. U bent overigens niet verplicht dat formulier te gebruiken. U kunt ook op een andere wijze de betalingsonmacht schriftelijk melden.

 

De schriftelijke melding vanaf 4 juli treedt dan onmiddellijk in werking. Dat wil zeggen dat u vanaf dat moment voor alle dan verstreken tijdvakken (bijvoorbeeld de aangifte loonheffingen over de maanden mei of juni 2010) de betalingsonmacht schriftelijk moet melden.

 

Let op

De hoogste rechter in Sociale Verzekeringszaken oordeelde recentelijk dat een melding per fax niet rechtsgeldig is. Het risico dat deze niet ontvangen wordt of zoek raakt bij de ontvanger, ligt in het geval van faxen bij de verzender. Een verzendrapport van de fax is volgens de Centrale Raad niet gelijkwaardig aan een bewijs van aangetekende verzending van een brief.

 

Tip

Meer over dit onderwerp vindt u hier op WEKA Financieel.