Op uw persoonlijk domein van uw onderneming op internet staat sinds 4 juli in het persoonlijk domein (PD) een formulier gereed waarmee u de betalingsonmacht van uw onderneming kunt melden. U bent overigens niet verplicht dat formulier te gebruiken. U kunt ook op een andere wijze de betalingsonmacht schriftelijk melden.
De schriftelijke melding vanaf 4 juli treedt dan onmiddellijk in werking. Dat wil zeggen dat u vanaf dat moment voor alle dan verstreken tijdvakken (bijvoorbeeld de aangifte loonheffingen over de maanden mei of juni 2010) de betalingsonmacht schriftelijk moet melden.
De hoogste rechter in Sociale Verzekeringszaken oordeelde recentelijk dat een melding per fax niet rechtsgeldig is. Het risico dat deze niet ontvangen wordt of zoek raakt bij de ontvanger, ligt in het geval van faxen bij de verzender. Een verzendrapport van de fax is volgens de Centrale Raad niet gelijkwaardig aan een bewijs van aangetekende verzending van een brief.
Meer over dit onderwerp vindt u hier op WEKA Financieel.