Overleven met concrete strategie

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 23 februari 2015
Bedrijven die beschikken over een concrete visie, ambitie en ideeën overleven de tand des tijds. ING Economisch Bureau heeft onderzoek gedaan naar de fitheid van het mkb. Dit met het oog op een sterk mkb in 2025.

Het onderzoek heeft zich beperkt tot bedrijven met personeel. De conclusies zijn niet schokkend, maar wel zeer relevant.

 

De kopgroep van mkb’ers bevat slechts 6% van de bedrijven. Zij beschikken meestal over een uitgeschreven strategisch plan. Van de middenmoot (54%) beschikt slechts één derde over zo’n uitgeschreven plan. De 40% bedrijven in de achterhoede zijn uitsluitend aan het overleven en hebben geen idee hoe ze verandering kunnen brengen in hun situatie.

 

Uitdagingen

Om over 10 jaar nog te bestaan, bieden mkb-ondernemers het hoofd aan enkele pittige uitdagingen. Het ING-rapport noemt de volgende zes:

  1. De trend van internationalisering.
  2. Vergrijzing van het personeels- en klantenbestand.
  3. Technologische ontwikkelingen verkorten de levenscyclus van producten en maken schaalgrootte minder doorslaggevend voor succes, waardoor ook kleine bedrijven exponentieel kunnen groeien.
  4. Flexibiliteit als kritische succesfactor om met snelle ontwikkelingen in markten mee te bewegen.
  5. Duurzaamheid wordt steeds meer een voorwaarde voor ondernemen.
  6. Wet- en regelgeving is ook de komende jaren een bepaalde factor.

 

Kopgroep

Ondernemingen die tot de kopgroep behoren, beschikken over een uitgeschreven groeistrategie, zijn innovatief en hun financiële positie is voldoende. Om deze koppositie te handhaven, moeten ze het tempo van de veranderingen in de economie bijhouden. Dit is hun grootste uitdaging, want technologische ontwikkelingen maken economische cycli en de levensduur van producten en diensten steeds korter. Verder internationaliseren, blijven innoveren en een gunstig investeringsklimaat zijn noodzakelijk.

 

Middenmoot

De middenmoot heeft de crisis redelijk goed doorstaan en heeft nu behoefte aan een stabiele groei. Geen moment om stil te zitten en af te wachten. Bedrijven aan de onderkant van deze groep moeten ervoor zorgen dat ze niet in de achterhoede belanden. Een strategisch plan is hierbij cruciaal. Bedrijven moeten flexibeler worden en financieel fit, vanuit een gedegen analyse van het product- of dienstenassortiment. Dit betekent afscheid nemen van onrendabele producten en klanten. De grootste uitdaging  voor deze groep is het vinden van naar nieuwe klanten en/of producten. 

 

Achterhoede

Een te groot deel van de bedrijven valt in de achterhoede. Zij moeten overleven. Deze bedrijven zijn weinig flexibel, hebben een slechte financiële positie en geen strategie om hun situatie te verbeteren. Het risico op faillissement en kapitaalvernietiging is groot. Om dat te voorkomen is een toekomstvisie noodzakelijk. Op basis van een gedegen analyse van de toekomstmogelijkheden wordt een strategisch plan gemaakt, óf een plan om op de beste manier het bedrijf te verkopen of beëindigen. De grootste belemmering voor ondernemers is de huidige wet- en regelgeving die het ondernemen frustreert.