Welke fiscale wijzigingen hangen boven ons hoofd?

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 27 januari 2010
Als een aantal vooraanstaande fiscalisten het voor het zeggen zou hebben, veranderen er heel wat fiscale regels. Het Financieele Dagblad schrijft dat deze fiscalisten adviezen hebben uitgebracht aan de Studiecommissie Belastingstelsel, die vorig jaar door staatssecretaris Jan Kees de Jager is ingesteld. De adviezen moeten een aanzet geven tot een publieke discussie over het belastingstelsel van na 2020.

De adviezen hebben onder meer betrekking op:

  • de fiscale behandeling van de eigen woning;
  • de introductie van vlaktaks;
  • de gelijke behandeling van vreemd en eigen vermogen;
  • het schrappen van het lage btw-tarief; en
  • de fiscalisering van de volks- en werknemersverzekeringen.

 

Hypotheekrenteaftrek

Over de aanpak van de hypotheekrenteaftrek heerst unanimiteit onder de fiscalisten. In plaats van de huidige aparte behandeling in box 1 dient de eigen woning in box 3 als vermogen te worden behandeld.

 

Voorstanders vlaktaks

Een aantal fiscalisten voelt wel wat voor vlaktaks, een uniform tarief voor de inkomstenbelasting van 36 tot 40 procent. Om te voorkomen dat alleen de hoge inkomens profiteren, zou er bij vlaktaks een supertarief kunnen komen van 55 tot 60 procent.

 

Vreemd en eigen vermogen

In de adviezen is er veel aandacht voor de ongelijke behandeling van vreemd en eigen vermogen bij ondernemingen. Dat leidt momenteel tot allerlei ongewenste situaties, zoals de overmatige financiering met vreemd vermogen van bedrijfsovernames. Een lichte voorkeur tekent zich af om dit aan te pakken door ook voor het gebruik van eigen vermogen een aftrek toe te staan. In België is een dergelijk model al van kracht onder de naam Allowance for Corporate Equity.

 

Lager btw-tarief

Twee fiscalisten pleiten voor afschaffing van het lage btw-tarief van zes procent. Ooit is dat lage tarief voor noodzakelijke goederen voor het levensonderhoud ingevoerd ter bescherming van mensen met lage inkomens, maar hoge inkomens profiteren hier in de praktijk ook van. De fiscalisten vinden dat het gekunstelde onderscheid de btw onnodig ingewikkeld maakt. Er wordt ook geadviseerd om stevig te hakken in de btw-vrijstellingen voor bijvoorbeeld onderwijs, de gezondheidszorg en de lagere overheden. Het leidt volgens de fiscalisten alleen maar tot ontwijkingsconstructies en administratieve rompslomp.

 

Volksverzekeringen

De volksverzekeringen in de eerste belastingschijf zijn ook punt van discussie. Onder de fiscalisten is veel steun om die te integreren in een vereenvoudigde loonsomheffing. Werkgevers hoeven dan alleen nog een vast percentage aan de fiscus af te dragen. Twee fiscalisten stellen voor dat alle heffingskortingen en toeslagen voortaan zonder tussenkomst van de werkgever worden verrekend. Elke belastingplichtige krijgt daartoe zijn eigen webdossier bij de Belastingdienst. Zo draagt ICT bij aan administratieve lastenverlichting.

 

Diverse fiscalisten doen een goed woordje voor een supertarief in de inkomstenbelasting voor inkomens die de Balkenendenorm overschrijden. Er wordt wel voorgesteld om de lagere belastingschijven wat op te rekken en de hoogste schijf – nu 52 procent – te verlagen tot 45 procent. Ruimte om het inkomensplafond voor de volks- en werknemersverzekeringen op te heffen wordt ook gezien.


Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!