Betalingsmoraal Europa op niveau van voor crisis

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 21 oktober 2009
Europese ondernemers hebben, ondanks de crisis, hun betalingsgedrag verbeterd. Hun betalingsmoraal is volgens de tweejaarlijkse Betalingsbarometer van Atradius terug op het niveau van voor de crisis. Nederlandse bedrijven betalen de buitenlandse rekening gemiddeld na 35 dagen; twee dagen eerder dan een half jaar geleden. Hun buitenlandse klanten vereffenen na 38 dagen de Nederlandse facturen (was 42 dagen). De Nederlandse betalingsmoraal van binnenlandse facturen schiet nog wel tekort.

Kredietverzekeraar Atradius deed onderzoek naar de betalingsmoraal onder ruim 3.500 ondernemers in negen Europese landen (België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden).

 

Duitsland en Nederland striktste betalingstermijn

Ondanks dat Nederlandse en buitenlandse bedrijven de rekening pas na gemiddeld (ruim) vijf weken betalen, is de betalingstermijn die Nederlandse ondernemers hun binnen- en buitenlandse klanten geven in een half jaar teruggebracht van 33 naar 28 dagen. Ten opzichte van het Europese gemiddelde van 38 dagen hanteert Nederland daarmee op de Duitsers na de strengste betalingstermijn. De Italianen en Spanjaarden gunnen hun klanten de meeste tijd om te betalen; 67 dagen. De gemiddelde Europese betalingstermijn is in vergelijking met winter 2008/2009 met 3,5 dagen teruggebracht. Dit verschil is voornamelijk te zien in de Zuid-Europese landen zoals Spanje en Frankrijk (beide acht dagen), maar ook in Nederland en Denemarken (beide vijf dagen). Alleen Zweden heeft de betalingstermijn versoepeld door gemiddeld één dag meer tijd te geven.

 

Nederlandse B2B-facturen te laat betaald

In bijna alle landen worden binnenlandse facturen sneller betaald dan tijdens de winter van 2008/2009. Italiaanse ondernemers betalen met gemiddeld 78 dagen hun eigen landgenoten het traagst. Duitsers zijn met 28 dagen het snelst. Nederlandse ondernemers betalen hun landgenoten met gemiddeld 35 dagen zeven dagen later dan de gestelde termijn van 28 dagen. Hieruit blijkt dat Nederlandse ondernemers zich niet aan hun eigen strenge betalingstermijn houden. Alleen de Deense, Zweedse en Franse ondernemers voldoen aan hun eigen gestelde termijn en betalen op tijd of zelfs sneller (respectievelijk twee, één en nul dagen verschil).

 

Overige onderzoeksresultaten

De Betalingsbarometer toont verder onder meer aan dat:

  • Europese ondernemers ten opzichte van winter 2008/2009 meer tevreden zijn over het betalingsgedrag van hun buitenlandse klanten, maar minder over het betalingsgedrag van hun binnenlandse klanten;
  • 69 procent van de Nederlandse ondernemers tevreden tot zeer tevreden is over de snelheid waarmee buitenlandse klanten betalen, terwijl maar 53 procent dat is over de binnenlandse klanten;
  • de snelheid waarmee buitenlandse klanten Nederlandse bedrijven betalen van gemiddeld 45 dagen vorig jaar is gedaald naar 38 dagen nu. Dit is de grootste daling onder alle Europese landen. Hoewel het nog steeds tien dagen later is dan de gestelde termijn, blijkt uit de tevredenheid dat Nederlandse ondernemers hier beter mee kunnen leven, dan wanneer hun landgenoten te laat betalen.
  • exact de helft van de Nederlandse ondernemers aangeeft dat zij, afhankelijk van het land van de klant, een andere betalingstermijn hanteren Vorig jaar was dit nog 60 procent;
  • Europese ondernemers nu minder onderscheid maken tussen de landen waarmee zij zaken doen, maar de verschillen zijn onderling groot. Spanje gaat aan kop door onderscheid te maken bij zes op de tien klanten. Duitsland is hekkensluiter door maar bij 42 procent van de klanten onderscheid te maken.

 

Tip

U kunt gratis de CreditChecker.nl uitproberen. U kunt op deze site de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten controleren.


Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!