Strengere betalingstermijn Nederland

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 19 mei 2010
Nederlandse bedrijven hanteren tegenwoordig een striktere betalingstermijn dan vorig jaar; zij hebben hun gemiddelde betalingstermijn voor binnen- en buitenlandse klanten teruggebracht van 33 naar 30 dagen. Binnenlandse klanten betalen doorgaans zes dagen na de gestelde betalingstermijn de rekening (36 dagen), terwijl buitenlandse klanten gemiddeld langer wachten met betaling (40 dagen).

Dat blijkt uit de Betalingsbarometer van kredietverzekeraar Atradius. De Betalingsbarometer toont ook aan dat Europese bedrijven in de eerste maanden van 2010 gemiddeld zes dagen eerder hun rekening voldoen dan vorig jaar. De reden hiervoor ziet Atradius mede in de economische crisis. In de Betalingsbarometer april 2010 doet Atradius onderzoek naar de betalingsmoraal van 1.500 ondernemingen in acht Europese landen: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, Zweden en Italië.

 

Grote verschillen

De verschillen zijn groot.

  • In Duitsland is de gemiddelde betalingstermijn voor klanten 19 dagen.
  • Italië gunt afnemers gemiddeld 60 dagen om hun rekening te voldoen.

 

Het Europese gemiddelde ligt op 34 dagen. Het binnenlandse betaalgedrag van ondernemingen in Zweden en Denemarken neemt begin 2010 af, terwijl na twee slechte jaren het betaalgedrag van Franse en Engelse ondernemingen verbetert.

 

Leverancierskrediet niet vanzelfsprekend

In Nederland zeggen minder bedrijven dan vorig jaar last te hebben van afnemers die vertraagd betalen. Atradius neemt waar dat bedrijven zich steeds meer bewust zijn van het belang van gedegen credit- en risicomanagement: ‘Als een bedrijf transparant is in het verstrekken van financiële informatie en binnen een redelijke termijn zijn rekeningen betaalt, is het makkelijker om bank- en leverancierskrediet te krijgen.’

 

De belangrijkste criteria die Nederlandse bedrijven hanteren om goederen of diensten op krediet aan klanten te leveren, doen zij op basis van:

  • de staat van dienst van het bedrijf (track record);
  • een kredietwaardigheidcheck (credit check); en
  • bekendheid met de businesspartner (familiarity).

 

Intuïtie wordt als minst belangrijk criterium genoemd.

 

Overheid slechte betaler

In de Atradius Betalingsbarometer is ook gevraagd in welke sectoren men de slechtste betaalervaringen heeft. De publieke sector scoorde op die vraag het hoogste in België, Frankrijk en Nederland. Het percentage van Nederlandse bedrijven dat zegt slechte ervaring met de overheid te hebben is het allerhoogste in vergelijking met de andere Europese landen. Tegelijkertijd scoort de overheid ook hoog op de lijst van beste betalers. De verklaring is dat de overheid weliswaar een langzame betaler, maar ook een zekere betaler is.

 

Tip

Meer over dit onderwerp leest u hier op WEKA Financieel.


Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!