Vooral mkb dupe betalingsgedrag grote bedrijven

Door: Lianne Bouman | redactie: WEKA Financieel | 24 juni 2009
Merkt u als mkb’er ook dat Nederlandse bedrijven hun facturen steeds later betalen; gemiddeld na 60 dagen? En merkt u ook dat vooral grote bedrijven dit betalingsgedrag vertonen? Uit de zevende Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder een representatieve groep van 103 creditmanagers in Nederland, blijkt dat betalingen vijf dagen later dan een half jaar geleden plaatsvinden.

Negen op de tien creditmanagers (90%) zeggen dat vooral grote organisaties hun positie misbruiken door betalingen eenzijdig uit te stellen. Zij merken dat hun klanten steeds meer de betalingstermijnen oprekken (83%) of zelf de termijnen bepalen (78%). Ruim de helft van de ondervraagden stelt dat doordat bedrijven betalingen steeds verder uitstellen, ze de kredietcrisis in stand houden. Volgens 90% van de creditmanagers gaat dit vooral ten koste van het mkb, want het mkb heeft minder geld om de tijd dat rekeningen openstaan, te overbruggen. ‘Mkb’ers dienen zich daarom minder bescheiden op te stellen, vooral als het om de grote klanten gaat’, adviseert Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard.

 

Effectieve maatregelen

Met het oog op de financiële crisis hebben veel creditmanagers maatregelen getroffen om facturen toch op tijd te kunnen innen. De meest genoemde maatregelen zijn:

  • stringenter bewaken (89%);
  • meer persoonlijk contact met klanten (87%);
  • strenger toezien op betalingsvoorwaarden (80%);
  • meer overleg met de salesafdeling (78%);
  • vaker de kredietwaardigheid van klanten toetsen (68%).

 

Als het toetsen van de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten negatieve informatie oplevert, is dat voor:

  • bijna een op de vijf creditmanagers (17%) reden om een opdracht niet door te laten gaan;
  • ruim de helft (56%) reden de betalingsvoorwaarden aan te scherpen;
  • een op de vijf (20%) reden het bewakingsbeleid aan te passen.

 

Volgens de onderzoekers blijken deze maatregelen effectief: ondanks de recessie is het aantal oninbare vorderingen niet gestegen en het aandeel creditmanagers dat een incassobureau inschakelt, is zelfs iets gedaald, vergeleken met een half jaar geleden. ‘Een goed en stringent creditmanagement loont dus, zeker nu’, stelt Merks.

 

Meer cijfers en feiten

Ruim de helft (53%) van ondervraagden zegt te merken dat rekeningen, vergeleken met een half jaar geleden, langer blijven liggen. Een jaar geleden, voordat de kredietcrisis in Nederland grote vormen aannam, was dit nog maar 29%. Het onderzoek laat zien dat het vooral de van oudsher slechte betalers zijn, die hun facturen nog later betalen. Een overgrote meerderheid (72%) verwacht dat de betalingsmoraal de komende tijd zal verslechteren. Vóór de kredietcrisis lag dit op 52%.

 

De meest genoemde oorzaken van te laat betalen zijn gerelateerd aan de economische situatie:

  • ‘andere betalingstermijnen bij klanten’ (62%);
  • ‘slechte liquiditeit’ (61%); en
  • ‘de kredietcrisis’ (47%).

Personeelsmanagement

Personeelsmanagement

Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!