Negen op de tien creditmanagers (90%) zeggen dat vooral grote organisaties hun positie misbruiken door betalingen eenzijdig uit te stellen. Zij merken dat hun klanten steeds meer de betalingstermijnen oprekken (83%) of zelf de termijnen bepalen (78%). Ruim de helft van de ondervraagden stelt dat doordat bedrijven betalingen steeds verder uitstellen, ze de kredietcrisis in stand houden. Volgens 90% van de creditmanagers gaat dit vooral ten koste van het mkb, want het mkb heeft minder geld om de tijd dat rekeningen openstaan, te overbruggen. ‘Mkb’ers dienen zich daarom minder bescheiden op te stellen, vooral als het om de grote klanten gaat’, adviseert Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard.
Effectieve maatregelen
Met het oog op de financiële crisis hebben veel creditmanagers maatregelen getroffen om facturen toch op tijd te kunnen innen. De meest genoemde maatregelen zijn:
Als het toetsen van de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten negatieve informatie oplevert, is dat voor:
Volgens de onderzoekers blijken deze maatregelen effectief: ondanks de recessie is het aantal oninbare vorderingen niet gestegen en het aandeel creditmanagers dat een incassobureau inschakelt, is zelfs iets gedaald, vergeleken met een half jaar geleden. ‘Een goed en stringent creditmanagement loont dus, zeker nu’, stelt Merks.
Meer cijfers en feiten
Ruim de helft (53%) van ondervraagden zegt te merken dat rekeningen, vergeleken met een half jaar geleden, langer blijven liggen. Een jaar geleden, voordat de kredietcrisis in Nederland grote vormen aannam, was dit nog maar 29%. Het onderzoek laat zien dat het vooral de van oudsher slechte betalers zijn, die hun facturen nog later betalen. Een overgrote meerderheid (72%) verwacht dat de betalingsmoraal de komende tijd zal verslechteren. Vóór de kredietcrisis lag dit op 52%.
De meest genoemde oorzaken van te laat betalen zijn gerelateerd aan de economische situatie:
Heeft u ook een verantwoordelijkheid in personeelsmanagement? Kijk dan ook op HR Praktijk voor zekerheid over wetten en regels!