U kunt nu gebruikmaken van de online cashflowtool, ontwikkeld door MKB-Nederland en TNT Post. Door gebruik te maken van de tool zien ondernemingen hoe zij met een aantal snelle verbeteringen in hun factuur- en betaalproces een cashflowverbetering kunnen realiseren die kan oplopen tot 10% van de jaaromzet.
Uit een studie van TNT Post en MKB-Nederland, met input van het EIM, blijkt dat ondernemers in het mkb veel moeite hebben om facturen voor bewezen diensten tijdig betaald te krijgen. Gemiddeld moet een mkb-ondernemer ruim 40 dagen wachten op zijn geld. Hierdoor zijn de laatste jaren veel kleine en middelgrote bedrijven in de liquiditeitsproblemen geraakt of zelfs failliet gegaan.
Cijfers tonen aan dat jaarlijks ruim 2,5% van alle facturen die mkb’ers versturen, als oninbaar worden afgeschreven. ‘Dat betekent dat het mkb op jaarbasis een bedrag van meer dan € 1 miljard misloopt, een schrikbarende constatering. Als daarbij ook nog blijkt dat 25% van alle incassotrajecten uiteindelijk niet inbaar is door een incompleet dossier over de betaling, dan hebben we een enorme uitdaging om mkb-ondernemers hierbij te helpen’, zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. Die hulp bestaat uit de online cashflowtool. Een eenvoudige, online toegankelijke scan waarmee ondernemers zelf inzicht krijgen in waar zij verbeteringen kunnen realiseren om zodoende hun rekeningen sneller betaald te krijgen.
Meer over dit onderwerp leest u in:
Maak gebruik van deze Excel-sheets over cashflow binnen de Kennisbank WEKA Financieel: