Analyse toegevoegde waarde van informatietechnologie voor de organisatie
De centrale vraag bij de analyse van de informatietechnologie is: welke informatie is nodig om de betreffende activiteit te kunnen uitvoeren? Bij de analyse van de informatietechnologie worden de volgende vragen gesteld:
- Welke informatie moet op het juiste moment aanwezig zijn? Bijvoorbeeld: om bij de Sociale Dienst een beoordeling te kunnen uitvoeren moeten de volgende gegevens aanwezig zijn:
- volledig ingevuld aanvraagformulier (uitgesplitst per gegeven);
- alle relevante klantgegevens uit het eigen systeem (is deze klant al eerder ingeschreven of heeft hij al een uitkering);
- alle relevante klantgegevens uit externe bronsystemen (gegevens van arbeidsbureaus, enzovoort);
- alle relevante klantgegevens uit het dossier (originele handtekeningen, enzovoort);
- procedures en werkinstructies;
- gebruikershandleiding voor het systeem.
- Wat is de kwaliteit van deze informatie en wat is de bron van deze informatie?
- Wat is de kwaliteit van de bron en is de bron efficiënt te benaderen (toegankelijk of moet het gegeven via vier schermen worden benaderd)?
- Wordt de informatie actief aangereikt of moet deze zelf uit de bronnen worden verzameld?