De organisatieprestatiescan
De organisatieprestatiescan is een hulpmiddel om op een systematische wijze informatie te verzamelen over de verbetermogelijkheden van uw organisatie. Met behulp van deze scan kunnen processen op objectieve wijze worden geëvalueerd en geanalyseerd.
Deze scan vormt een onderdeel van een project, dat uit vier stappen bestaat, met als doel om in kaart te brengen op welke wijze de organisatieprocessen optimaal uitgevoerd kunnen worden. Deze vier stappen zijn:
- Bepalen van de producten en de productnormen.
- Analyse van de huidige situatie en bepalen van de verbetergebieden. Deze stap resulteert in een selectie van organisatieprocessen, waarin verbeteringen mogelijk zijn om de gestelde productnormen te halen.
- De scan vormt een onderdeel van deze stap. Op verschillende plekken in de organisatie gaan we twee verschillende dingen meten. Als eerste de 'performance' van de processen die in stap twee zijn geselecteerd. Vervolgens beschouwen we ook de beheersing van de processen en de IT-ondersteuning van deze geselecteerde processen.
- Ten slotte zullen we de resultaten van de derde stap analyseren en aangeven welke maatregelen kunnen worden getroffen om de processen te verbeteren.
U kunt een organisatieprestatiescan downloaden.